doa

Ya Allah berilah kekuatan dan kerajinan kepada kami untuk mencapai kejayaan.

Emel: smarompin@pahang.gov.my

Tuesday 13 September 2016

BULI

Katakan tidak kepada buli!

13 September 2016 6:07 PM

SAUDARA PENGARANG,

SABAN tahun pasti ada sahaja kes buli membabitkan pelajar sekolah. Terbaharu kes buli di Kota Kinabalu, Sabah menyaksikan seorang murid lelaki ditumbuk bertubi-tubi, ditendang, ditampar, dipijak dan dihentak dengan kerusi plastik.

Sebelum itu, empat kes buli juga telah mendapat perhatian negara tahun ini. Dimulai pada Mac lalu, murid tahun dua, Muhammad Ali Shukran ALias dari Sekolah Kebangsaan Bukit Tinggi, Klang mendakwa dipaksa rakan untuk menggunting lidah sendiri. Kes kedua pada April lalu menyaksikan pelajar sekolah di Pengkalan Chepa, Kelantan, Aiman Hazim Zulkeflee, 15, retak di bahagian leher akibat dibelasah seorang pelajar lain yang dipercayai membulinya.

Bulan lepas sahaja, kes buli melibatkan seorang pelajar tingkatan dua Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Parit, Perak mengadu dibuli oleh lima pelajar senior di asrama maktab berkenaan, manakala pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Khir Johari, Sungai Petani, Kedah, Muhammad Anas Amir, 14, mengalami pendarahan dalam kepala selepas dipercayai dipukul dan dihentak kepada ke dinding oleh beberapa pelajar tingkatan tiga.

Sekadar mahu berseronok! Itu antara faktor yang mendorong perbuatan buli selain si pembuli mahupun mangsa pernah menjadi mangsa buli sebelum ini. Faktor lain adalah kurang mendapat perhatian ibu bapa, dan akibatnya anak-anak memberontak dan melakukan pelbagai gejala yang tidak sihat bagi mengisi kekosongan dalam hati mereka.

Gejala buli di sekolah jika dibiar berterusan akan mengundang pelbagai impak buruk dan berkemungkinan besar akan melahirkan individu penjenayah dan agresif apabila dewasa seperti perompak, perogol atau pendera. Pihak bertanggungjawab seharusnya memainkan peranan mereka dengan lebih serius untuk membendung gejala itu daripada terus menular dalam kalangan anak-anak yang bergelar murid atau pelajar sekolah. Pada hemat saya, pihak sekolah seharusnya menetapkan peraturan berkaitan gejala buli dengan lebih jelas dan terperinci di samping mendapatkan maklumat mengenai kes-kes buli yang sering berlaku di sekolah. Selain itu, penggunaan kamera litar tertutup di kawasan sekolah secara tidak langsung dapat mengekang gejala buli. Pihak sekolah juga digalakkan menubuhkan satu jawatankuasa antibuli di peringkat sekolah untuk membendung masalah ini.

MUHAMMAD WAQIYUDDIN SALLEH Nilai, Negeri Sembilan - Utusan Malaysia.

No comments:

Post a Comment